Kruisem wil busverbinding tussen Zingem en Kruishoutem

6 augustus 2018

Op 1 januari fuseren Zingen en Kruishoutem. De nieuwe fusiegemeente Kruisem telt 9 dorpen. Maar de 2 grootste kernen zijn uiteraard de deelgemeentes Zingem en Kruishoutem. In deze kernen zijn ook de grootste voorzieningen aanwezig; denk maar aan de gemeentehuizen, vrije tijdsinfrastructuur, kinderopvang maar ook winkels, banken, enz. Ook zijn er in deze beide kernen de wekelijkse markten. Burgemeesters Joop Verzele (CD&V)en Kathleen Hutsebaut (CD&V): ‘ een vlotte verbinding tussen Zingem en Kruishoutem is voor onze nieuwe gemeente belangrijk. Zo willen we werk maken van veilige fietspaden tussen Zingem en Kruishoutem. Maar ook openbaar vervoer is essentieel.’

Vlaams volksvertegenwoordiger en schepen Robrecht Bothuyne stelde daarom in het parlement de vraag aan minister van mobiliteit Weyts (N-VA). Bothuyne: ‘De Vlaamse overheid stimuleert fusies en de partij van de minister wil ze zelfs opleggen. Het lijkt me dan ook logisch dat de Vlaamse overheid ook inzake mobiliteit fusiegemeentes een extra steuntje geeft’.

Concreet vroeg Bothuyne aan Weyts een dagelijkse busverbinding tussen Zingem en Kruishoutem. Bothuyne: ‘Met de auto is het een kwartiertje rijden tussen de beide gemeentehuizen. Maar wie de bus wil nemen is nu niet minder dan 50 minuten onderweg tussen Zingem en Kruishoutem. Dat is uiteraard wraakroepend. De Lijn zou een dagelijkse busverbinding tussen Zingem en Kruishoutem moeten voorzien. Zo zou de mobiliteit in de nieuwe fusiegemeente een grote stap vooruit zetten.’

Helaas was het antwoord van de minister teleurstellend. Bothuyne: ‘Weyts voorziet geen extra steun voor de fusiegemeente. De vraag naar een extra busverbinding moet nog ‘bestudeerd en overlegd’ worden. Volgens de minister is de bereikbaarheid een verantwoordelijkheid van vele partijen, niet enkel van De Lijn. Dat klopt uiteraard, maar nu is de inbreng van De Lijn nihil. Hier moet echt wel nog een tandje bijgestoken worden. Kruisem steekt zijn nek uit als fusiegemeente en verdient dus op alle vlak de nodige steun.’

De gemeente neemt alvast zijn verantwoordelijkheid en voorziet nog dit najaar de opstart van een deelautosysteem. Bothuyne: ‘de Kruisemnaren zullen één van de twee elektrische auto’s kunnen gebruiken voor hun transport. Deze auto’s worden via het gemeentebestuur ter beschikking gesteld, eentje vanuit Zingem en eentje vanuit Kruishoutem.’

De burgemeesters Verzele en Hutsebaut willen verder overleg met De Lijn. ‘In de vervoersregioraad zullen we onze vraag opnieuw op tafel leggen. Overigens verdienen niet alleen de dorpskernen van Zingem en Kruishoutem een volwaardige busverbinding. Ook een groot bedrijventerrein zoals de Zaubeek zou toch door De Lijn bediend moeten worden? We rekenen erop dat De Lijn en de minister een extra inspanning doen; als het aanbod er niet is, zal er uiteraard niemand gebruik van maken.’