Gemeentebestuur en Vlaams gewest starten studie fietspad Waregemsesteenweg

3 januari 2018

Het Kruishoutemse gemeentebestuur is reeds lang vragende partij voor een fietspad richting Waregem. De zowat 4 kilometer lange gewestweg verbindt de dorpskern van Kruishoutem met Waregem. Op West-Vlaams grondgebied ligt al vele jaren een fietspad langs de weg. Maar eens je over de E17 bent, is er helaas nog geen fietspad voorhanden.

Schepen en Vlaams parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Zowel de gemeente (200.000 euro) als het Vlaams gewest (100.000 euro) maken nu middelen vrij om dit project op te starten. Het gaat in eerste instantie om het aanstellen van een studiebureau. De studie zal moeten uitwijzen hoe een veilige fietsverbinding best kan gerealiseerd worden. Dat is helemaal niet zo evident: het gaat om een bochtige weg met heel wat hoogteverschillen die moeten overwonnen worden.’

De studie zal moeten uitwijzen hoe een veilig fietspad er langs de N437 kan uitzien. Het is nog te vroeg om te zeggen of dit een dubbelrichtingsfietspad wordt of er aan beide zijdes van de weg wordt gewerkt. Dat zal blijken uit de resultaten van de aangevraagde studie.

Robrecht Bothuyne: ‘De ambitie is in 2018 de samenwerkingsovereenkomst tussen gewest en gemeente rond te hebben en het studiebureau aan te stellen. In 2019 moet de studie dan klaar zijn. We willen hierbij dan ook de bewoners betrekken, zodat zij inspraak krijgen in het ontwerp. De effectieve aanleg van het fietspad wordt dan een belangrijke prioriteit voor de nieuwe legislatuur. De verbinding met Waregem is immers druk gebruikt door schoolgaande jeugd.’

Categorie:

Robrecht on Twitter